Vandaag – 13 juni 2019 – maakt de Coalitie Beeldvorming in de Media bekend dat zij na twee jaar financiering van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, nu op eigen kracht een doorstart maakt. De coalitie is twee jaar geleden onder aanvoering van WOMEN Inc. gestart met als doel een meer evenwichtige representatie van de Nederlandse samenleving in de media te krijgenen bewustzijn over vooroordelen binnen organisaties te bevorderen. EndemolShine is sinds dit jaar lid van de coalitie samen met onder andere Viacom, YouTube Nederland, RTL, NPO, Coca Cola en Universal Media.
Diversiteit en inclusiviteit staat hoog op de agenda binnen EndemolShine. Boudewijn Beusmans, CEO EndemolShine Nederland, over de actieve deelname aan de Coalitie Beeldvorming in de Media: “Door de krachten te bundelen, open te staan voor andere inzichten, ervaringen en ideeën en verschillen in welke vorm dan ook positief te omarmen, kunnen we samen stereotypering in de media aanpakken, zowel voor als achter de schermen.”
Het delen van ervaringen en next steps
Vandaag organiseerde de Coalitie Beeldvorming in de Media haar tweede themabijeenkomst voor mediamakers in VondelCS in Amsterdam. Tijdens de bijeenkomst deelde de coalitieleden hun ervaringen van de afgelopen twee jaar, waarin zij gezamenlijk aan de slag zijn gegaan om stereotypering in de media tegen te gaan, bewustzijn over vooroordelen te bevorderen, beleid hierop aan te passen en dit duurzaam te borgen in hun organisaties.