Niet één maar twee winnaars en een derde contract
Next Top Creative is het exclusieve traineetraject van EndemolShine, waarin een groep vooraf geselecteerde kandidaten onder leiding van Kim Kruijs (Hoofd Programma Ontwikkeling) acht weken lang één keer per week, tools, tips en tricks krijgt aangereikt om zelf formats te bedenken, ontwikkelen en pitchen. De kandidaat met de meeste potentie krijgt een vier maanden durend contract aangeboden bij de afdeling Programma Ontwikkeling. Dit jaar was voor EndemolShine een erg vruchtbaar jaar met niet één, maar twee winnaars én een derde contract.
Iedereen in Nederland kan zich opgeven voor Next Top Creative. Marloes van der Waard, Martijn La Grouw en Nena van Hassel hebben die stap destijds gezet en hebben geen moment spijt gehad. Om in aanmerking te komen voor de Next Top Creative moesten zij een aantal opdrachten maken en een video insturen met hun motivatie. Uit al deze inzendingen zijn 12 deelnemers geselecteerd, die het traineeship mochten volgen. Marloes, Martijn en Nena waren drie van de gelukkigen.
Begin september zijn Marloes en Martijn gestart bij de afdeling Programma Ontwikkeling. Ook deelneemster Nena, heeft een contract aangeboden gekregen en krijgt de kans om zichzelf bij EndemolShine te ontwikkelen bij een andere afdeling binnen het bedrijf.
Wie is Martijn?
Naast zijn nieuwe baan bij EndemolShine Nederland is Martijn ook radio DJ bij 100% NL. Toen Martijn de oproep voorbij zag komen vond hij het eigenlijk meteen een bijzondere kans. “Ik had het idee dat ik wel wat van de hele materie wist, maar dat er tegelijkertijd ook nog een hoop over te leren was. Wanneer krijg je de kans om als ‘newbie’ bij zo’n creatief en internationaal bedrijf binnen te komen?. Toen ik werd gebeld dat ik mocht deelnemen aan het programma was ik dolblij! Ik heb er zelfs mijn vakantie voor gecanceld. Het leukste aan Next Top Creative vond Martijn de groep. “Iedereen kwam met de meest waanzinnige ideeën op de proppen, waardoor je zelf ook steeds meer buiten de lijntjes gaat denken. De sfeer was ook top. We hebben ontzettend veel geleerd tijdens het traject. Over verschillende soorten genres, storytelling, presentatietechnieken enzovoort. Maar het allerleukst waren de verhalen en fragmenten van ‘vroeger’ die voorbij kwamen. Alles kan uiteindelijk leiden tot een format en dat vond ik heel tof om te merken.”
Dit is Marloes!
Marloes heeft al een heel verleden als redacteur in de televisiewereld, maar was toe aan iets anders, wat ze zelf omschrijft als op zoek naar meer creativiteit. “Ik was altijd al benieuwd naar hoe het leven van een ‘creative’ eruitzag. Het programma Next Top Creative was dus dé ideale manier voor mij om hierachter te komen.”
Wat Marloes het meest is bijgebleven zijn de brainstormsessies. “Ik vond dat geweldig! Met volle overgave en enthousiasme deed iedereen mee en ik vond het hilarisch om te zien hoe een random brainfart van iemand dan een eigen leven ging leiden en vervolgens met input van de rest een bizar format vormde.” Het meest interessante wat Marloes heeft geleerd, is hoe programma ontwikkeling werkt en hoe kleine constateringen uit het dagelijks leven, met input van verschillende creatieve breinen, uit kunnen rollen tot een nieuw format.
De komende vier maanden gaan Martijn en Marloes aan de slag als Junior Programma Ontwikkelaars en gaan ze de rest van het team ondersteunen door het meedenken, meekijken en meedraaien met het ontwikkelen van nieuwe formats. Natuurlijk hopen zij op die ene klapper die straks de hele wereld over reist.
Een kans voor Nena
Voor Nena was het deelnemen aan EndemolShine’s Next Top Creative een logische stap: “Ik was bijna klaar met mijn stage bij het programma Dossier Van Den Heuvel toen ik de oproep voorbij zag komen. ‘Wauw’ dacht ik ‘wat een kans om trainingen te krijgen bij zo’n groot productiebedrijf. Het ging mij helemaal niet om het winnen, maar vooral om de kans die werd gecreëerd om een kijkje te nemen in de wereld van het formatteren. Tijdens één van de trainingen moesten we ons zelfbedachte format presenteren aan de andere deelnemers en een aantal medewerkers van EndemolShine. Ik vond dat heel spannend en leuk tegelijkertijd. Wat mij het meest is bijgebleven, is dat iedereen de tijd nam om naar mijn presentatie te komen kijken en dat gaf mij een heel groot gevoel van waardering.”
Nena heeft Next Top Creative dan wel niet gewonnen, maar is heel blij met de kans die zij heeft gekregen om bij Simpel Media, een label van EndemolShine, aan de slag te gaan.
-
Martijn La Grouw -
Nena van Hassel -
Marloes van der Waard
Wil jij ook deelnemen aan het EndemolShine’s Next Top Creative programma? Vul hieronder dan je naam en e-mailadres in, dan houden wij jou op de hoogte als de inschrijving van de vierde editie van start gaat.
Wie weet tot snel!