Het idee is geboren. Het format is ontwikkeld. De presentatie is klaar. Koffie, broodjes, een goed gesprek. De interesse is gewekt! Maar na elke ronkende pitch volgt altijd, vroeg of laat, die ene, onvermijdelijke vraag: Wat gaat dat kosten? En dan geeft Claire Welman antwoord. Ze is financieel projectbegeleider bij EndemolShine Nederland. ‘De belangrijkste taak van de afdeling Financiële Projectbegeleiding is het maken van begrotingen en offertes voor de projecten van de businessunits EndemolShine Non-Scripted, Simpel Media en TVBV.’ Daarnaast houdt Claire tijdens de productie de vinger aan de financiële pols, als schakel tussen de units en financiën. ‘We zijn dus zowel aan de voorkant als tijdens betrokken bij het productieproces.’ Want iedereen praat wel over kijkcijfers, maar at the end of the day moet je toch kijken naar de jaarcijfers.
Nieuw leven
Uiteraard is het grote doel een combinatie van de twee. Mens én portemonnee tevreden. ‘Begroten is soms een langdurig proces, en lang niet alle producties worden uiteindelijk ook daadwerkelijk verkocht. Soms blijkt een productie te duur te zijn, of is er toch niet voldoende interesse. Als een productie wel wordt verkocht, en als het dan ook nog eens een succes is, dan is dat een geweldige beloning voor ieders harde werken.’ Claire heeft een mooi voorbeeld. ‘De allereerste begroting van LEGO Masters is gemaakt in augustus 2018. Na bijna een jaar stil te hebben gelegen kreeg de begroting in de zomer van 2019 weer nieuw leven ingeblazen. In de daaropvolgende maanden heb ik samen met Lobke Vogt (productieleider) en Chantal Hazewinkel (uitvoerend producent) meerdere malen aan de begroting geschaafd, wat uiteindelijk heeft geleid tot de productie van een succesvol eerste seizoen met hele goede kijkcijfers.’
BB is back
De Telegraaf bracht onlangs de exclusieve primeur: Big Brother binnenkort weer te zien bij RTL. Keihard nieuws, maar Claire is al jaren op de hoogte van de plannen. ‘De eerste begroting van Big Brother die ik heb gemaakt is al van even geleden. Ik had geen ervaring met het begroten van producties van dusdanige omvang, en vond het in het begin soms een beetje ingewikkeld. Uiteindelijk hebben we ons met een klein team vastgebeten in de begroting. En dan ligt daar toch vervolgens een passende begroting en proosten we op de verkoop. Dat ik aandeel heb gehad aan de terugkeer van Big Brother in Nederland, na 14 jaar van afwezigheid, is toch wel heel bijzonder.’

Claire, thuis aan het werk.
Magisch
Natuurlijk vloeit de champagne niet dagelijks, maar saai? Dat nooit. ‘Het leuke van ons werk is: geen enkele dag is hetzelfde. Het is altijd hollen of stilstaan, hoe goed je je agenda ook plant. Een verrijking zijn de verschillende businessunits binnen EndemolShine waar wij voor werken. Die hebben allemaal hun eigen kracht en produceren daardoor op hun eigen manier, iets wat je ook terugziet in de begrotingen. De ene dag ben ik samen met een productieleider begrotingen aan het maken voor een nieuwe productie, de volgende dag bespreken we samen met de financiële afdeling de maandcijfers.’ Om dan weer even weg te dromen in de wondere wereld van de tv. ‘Ik probeer altijd even een kijkje te nemen op de set, zeker als er producties plaats vinden in onze eigen studio’s. Blijft toch altijd iets magisch hebben als zo’n groot decor weer opgebouwd is.’
Schermpje
Die bezoekjes zijn door de coronacrisis tot een minimum beperkt. Maar professioneel verloopt ’t probleemloos voor Claire en haar collega’s. En als je niet naar kantoor kan, haal je het kantoor in huis. ‘Ik heb na een aantal weken de inboedel opgehaald. Een goede bureaustoel en een groot scherm zijn toch wel essentieel om nek- en rugklachten te voorkomen. Ik vind het ergens ook wel weer leuk om te zien hoe makkelijk mensen zich aanpassen. Daar helpt de hedendaagse techniek uiteraard wel bij. Begrotingen en analyses doen we nu via Zoom. Wel mis ik het contact met mensen. Normaal zie je je collega’s elke dag, nu alleen via een schermpje. Met ons team plannen we elke week even een gezamenlijke call. Dan bespreken we met welke producties we bezig zijn, maar ook wat ons privé bezighoudt.’
Liefde
In 2006 belandde Claire via haar studie Media & Entertainment Management bij TROS Vermist. Ze werkte als producer mee aan programma’s als Ali B. Op Volle Toeren, Groeten van MAX en Gestalkt. ‘In die tijd heb ik ook tweemaal een periode als Senior Producer bij SNP gewerkt, toen onderdeel van EndemolShine, en daar aan onder andere Dieren Op Spreekuur en het eerste seizoen van Oplichters in het Buitenland gewerkt.’ Om daarna de tv-wereld kort vaarwel te zeggen. ‘Op een gegeven moment had ik behoefte aan meer regelmaat en vastigheid.’ En toch bleef de liefde voor het vak. ‘Na twee jaar zag ik de vacature voor financieel projectbegeleiding. Als producer vond ik het ook al heel leuk om begrotingen te maken en te beheren. Deze baan was mij op het lijf geschreven! Gelukkig zag men dat bij EndemolShine ook in.’
Beste
Nu geniet Claire al drie jaar van the best of both worlds. ‘Ik heb die regelmaat en vastigheid gevonden, maar zit nog wel tussen de hectiek van de producties; een perfecte combinatie!’