Boudewijn Beusmans is de Chief Executive Officer van Endemolshine Nederland. En bovendien de Chairman Northern Europe. En waarom weten we niet zeker, maar als het over CEO’s gaat, komen altijd de vergelijkingen met de zeevaart naar boven. En niet omdat veel ‘bedrijfskapiteins’ een boot hebben. Waarschijnlijk wel omdat het werk van de CEO zich makkelijk laat vangen in de nautische beeldspraak. De leider van het bedrijf zet de koers uit, zet de stippen aan de horizon. Bij tegenslag loodst hij de onderneming door de storm. En faalt de CEO, dan gaat het bedrijf ten onder. Inmiddels staat Beusmans vier jaar aan het roer van EndemolShine Nederland en één ding is zeker. De zee is zelden rustig geweest. “Roerige tijden’, zegt hij zelf. “Geen moment stilstand.” Een sterk veranderende tv-markt, corona… “Maar bijvoorbeeld ook in de periode dat de kranten bol stonden van #metoo. Ik heb mijzelf veel beter leren kennen in de afgelopen vier jaar. Heel waardevol, ondanks dat het zo nu en dan ook erg confronterend was.”
Mooiste programma
Maar onder leiding van Beusmans ligt EndemolShine, jawel, op koers. “Weet je, wij zijn het grootste onafhankelijke productiehuis in Nederland, en zijn ondanks een super dynamische markt hard gegroeid de afgelopen jaren. Dat is het resultaat van kwalitatieve en creatieve producties, de betrokkenheid van onze ambitieuze mensen, doorzettingsvermogen en het vertrouwen van onze klanten dat wij elk jaar opnieuw krijgen om mooie nieuwe titels te ontwikkelen.” Een paar zinnen. Maar wel een paar zinnen waarin alle kernwaarden van de organisatie voorbijkomen en die diep verankerd zijn in het DNA. Zo bleek eens te meer in de afgelopen vier jaar. “Fantastisch om te zien dat er door het hele bedrijf heen zoveel oog is voor kwaliteit. Men legt zichzelf hoge creatieve en productie standaarden op. Iedereen wil eenvoudigweg het mooiste programma van het beschikbare budget.”
Boudewijn in zijn thuiskantoor.
Kijkcijferhit
Beusmans hoeft dan ook niet als een dolle motivator over gangen, door studio’s of langs filmsets te rennen. “Gelukkig zijn de meesten niet van mij afhankelijk om gemotiveerd te zijn. Er zit een diepe drive in ons hele bedrijf om zoveel mogelijk mooie programma’s te ontwikkelen en te maken. Het succes van LEGO Masters vind ik erg mooi (ook om het aanstekelijke effect thuis te zien waar mijn oudste zoon de mooiste LEGO-creaties maakt), net zoals de oplopende kijkcijfers van GTST waar het hele team dag en nacht aan werkt. Alle ondersteunende afdelingen zijn betrokken en erop gericht de producties mogelijk te maken. Dat geeft een energie waar ook ik uit kan putten op momenten dat het onmiddellijke succes even niet voorhanden is.” Al is meteen de volgende vraag wat succes dan is. “Vaak wordt succes alleen maar opgehangen aan de mening van de kijkers. Alleen als we een kijkcijferhit produceren, is er succes. Ik geloof daar niet in. Natuurlijk willen we dat, maar succes en je persoonlijke motivatie moet je zoeken in zaken waar je zelf invloed op kan uitoefenen.”
Scheidingswandjes
Voor een CEO is invloed uitoefenen de core business. Beusmans heeft de afgelopen jaren geprobeerd om EndemolShine in elkaar te schuiven. Overdreven gezegd, de eilandjes te verbinden. “Ik vond ESN een groot en log bedrijf, niet makkelijk te doorgronden. Veel labels, die redelijk autonoom werkten.” En dus moesten er links en rechts een paar scheidingswandjes uit. “Wij hebben de afgelopen jaren veel moeite gedaan om ESN ‘eenvoudiger’ te krijgen, bijvoorbeeld minder regels, protocollen of administratie. Dat is nog niet afgerond, wij hebben nog steeds trage en soms ingewikkelde processen, maar we zijn wel op de goede weg. We blijven innoveren. Inmiddels is er ook veel meer samenwerking tussen de labels en de ondersteunende afdelingen. Dat maakt ons sterker. Ik wil dat alle lijnen binnen ESN kort en duidelijk zijn. Onze energie moet zitten in het verzinnen en maken van programma’s. Dat is het allerbelangrijkste: blijven ontwikkelen van nieuwe titels voor alle platforms. Wij hebben daarom niets bespaard op onze ontwikkelbudgetten. De vraag naar nieuwe content vanuit de NPO, de commerciële zenders en de streamers zoals Netflix, Disney+ en Prime zal niet minder worden, en ESN moet daar een belangrijke rol in spelen.”
Voorsprong
Beusmans is nu, in deze corona-tijd, een manager in crisis. Zeker geen crisismanager. Want EndemolShine bleek in staat snel in te spelen op de plotselinge veranderingen. “Al je plannen, vooruitzichten en acties moeten van het ene moment op het andere aan de kant worden geschoven. Ik vind dat wij dit echt goed hebben gedaan. Wij waren snel in staat grip te krijgen op de meest cruciale onderdelen, en vandaar uit langzaam het oog te richten op de toekomst. Ik ben trots op de wijze waarop de verschillende teams met deze crisis omgaan. Hoe snel men in staat is de knop om te zetten en zich aan te passen. Ik vind dat met Op1, All You Need Is Love, Hart in Aktie, M, en Zondag Met Lubach echt fantastisch. En we hebben binnen de hele EndemolShine Group veel van onze buitenlandse collega’s kunnen leren. Ik ben ervan overtuigd dat dat ons een voorsprong geeft ten opzichte van onze concurrenten. “Veel programma’s lopen gewoon door, het thuiswerken gaat boven verwachting en protocollen worden gevolgd. “Ik heb er vertrouwen in dat wij in staat zijn de komende weken producties zoals GTST, SpangaS, Hunted en 1 tegen 100 weer op te starten en tegelijkertijd een veilige omgeving te waarborgen.’
Pizza
Beusmans mist het rondlopen op kantoor, de 1 op 1 gesprekken (elkaar daadwerkelijk in de ogen kijken). “En ik mis de vrijheid. Voor mij is het belangrijk dat ik het gevoel heb dat ik mij vrij kan bewegen, vrienden en familie kan opzoeken, zo nu en dan naar een restaurant of kroeg kan gaan.” Aan de andere kant gaat het met de conditie de goede kant op (fietsen, hardlopen. Dat voelt goed, en ook zeker iets dat ik vast wil houden). En is er tijd voor het gezin. “Ik geniet daar van.” Dat is meestal schipperen. “Normaal gesproken heb ik dat veel minder en probeer ik een aantal dagen per week thuis te zijn met eten, in de ochtend de jongste naar school te brengen en in het weekend werk te beperken. Vrijdagavond is heilig. Met zelfgemaakte pizza’s op de bank voor de televisie.” Dan is de CEO even gewoon een gelukkige consument. Laatste vraag: Waar kijk je het meest naar uit op dit moment? Een vaccin tegen Corona.