De reality show die het tv-landschap voorgoed wereldwijd veranderde
Op 16 september 1999 verhuisden in Nederland negen huisgenoten naar een speciaal gebouwd huis, uitgerust met 24 camera’s en afgesloten van de buitenwereld, om 24/7 door Big Brother bekeken te worden. Van knuffelen met Ruud tot de bekentenis van Kelly en de winst van Bart. Big Brother was het gesprek van de dag. Elke dag. De reality show groeide uit tot een cultureel fenomeen en veranderde het tv-landschap voorgoed.
Sinds de lancering heeft Big Brother de wereld veroverd met 471 series bestaande uit 28.391 afleveringen, geproduceerd in 60 landen en regionaal uitgezonden in 80 landen. 7.153 huisgenoten van over de hele wereld lieten zich 35.142 dagen filmen in de verschillende Big Brother-huizen en er waren 5.035 eliminaties.
Big Brother blijft vernieuwen
Sinds het wereldwijde debuut twintig jaar geleden, beleeft Big Brother één van de beste jaren tot nu toe – met meer deals in het vooruitzicht komend jaar – en wordt het format voortdurend internationaal vernieuwd. In 2019 zijn er tot nu toe 22 producties in 18 landen gelanceerd. Inclusief Polen waar het format is gefilmd in het eerste bestaande huis ooit; de Filipijnen waar de 100-daagse uitdaging is uitgebreid tot een 38 weken durende ervaring; India, waar jaarlijks zes versies in verschillende regionale talen wordt geproduceerd; evenals Italië, Spanje en de VS waar het format een langdurende hit is sinds de lancering in 2000.
Interactief en meeslepend
Of het nu gaat om de peilingen van kijkers, de beslissingen over weekopdrachten of de wekelijkse nominaties en eliminaties die het fundament vormen van de wereldwijde series, Big Brother is interactiever en meeslepender dan ooit. De hitserie onderscheidt zich door de manier waarop het publiek deelneemt aan de show. Eerder dit jaar werden 202 miljoen stemmen uitgebracht in Brazilië tijdens één eliminatie.
Innoveren met techniek
Big Brother bloeide altijd op bij veranderingen in het tech- en tv-landschap en fans hebben meer toegang tot de show dan ooit tevoren. Of het nu gaat om afleveringen op YouTube in Spanje waar de serie de strategie had om het programma voor lineair en online te produceren of streamen op een SVOD- of AVOD platform van een zender in landen als de VS, Canada en Finland. Big Brother innoveert ook met technologie binnen de producties. De Poolse serie was de eerste versie waar gefilmd werd in een bestaand huis en werd opgevolgd door de recente herlancering in Finland, waar het huis zich in het hart van een winkelcentrum in Helsinki bevond. Dit soort nieuwe producties zijn alleen mogelijk vanwege geavanceerde technologie en geavanceerde camera’s waarmee de show op innovatieve manieren kan worden geproduceerd.
Multicultureel format
Big Brother is altijd divers en vooruitstrevend geweest. Er hebben talloze huisgenoten uit allerlei verschillende achtergronden meegedaan. Big Brother is een multicultureel format dat tevens de LHBTI-gemeenschap vertegenwoordigt. De eerste LHBTI-winnaar was de biseksuele Bianca Hagenbeek die in 2000 Big Brother won en in 2001 betrad transgender Kelly van der Veer het Nederlandse Big Brother-huis. In 2005 won transgender Nadia Almada in de UK met 74% van de publieke stemmen en eerder dit jaar werd de Canadese versie geprezen voor de vertegenwoordiging van de eerste non-binaire deelnemer Kyra Shenker. In het huidige Big Brother-huis in India woont transgender Tamanna Simhadri. Ze is de derde transgender vrouw die meedoet aan Big Brother. De Finse serie die net is gelanceerd, kent twee homoseksuele mannen, een lesbienne en een huisgenoot die panseksueel is.
Duurzaamheid
Big Brother omarmt ook onze wereldwijde duurzame initiatieven. In Duitsland bespaarde het productieteam van de VIP-serie naar schatting 12.000 koffiekopjes na het overschakelen op herbruikbare bamboekopjes en alle boodschappen voor het huis werden lokaal ingekocht. In Finland wordt het nieuwe huis gemaakt met gerecyclede materialen, in India waar waterschaarste heerst heeft de productie een afvalwaterrecyclingsysteem geïnstalleerd en één van de regionale versies in India heeft zelfs een leeg zwembad neergezet om een wereldwijd statement te maken.
Niemand van ons weet wat de komende twintig jaar ons zal brengen, maar één ding is zeker, de wereld kijkt toe.
Big Brother in cijfers
- 7.153 mensen zijn het Big Brother-huis binnengegaan.
- Er zijn 5.035 eliminaties geweest.
- Er zijn wereldwijd 28.391 afleveringen van Big Brother uitgezonden.
- Er zijn meer dan 35.143 dagen in het huis doorgebracht.
- Er zijn tot nu toe 471 series geweest, waarmee 471 Big Brother-winnaars.
- 6.000 mensen meldden zich telefonisch aan voor de allereerste serie in Nederland.
- Er waren 24 camera’s in het originele Big Brother-huis in Nederland. De meest recente versie in Finland heeft er 51, terwijl ze in Italië produceren met 100+ camera’s.
- De oudste huisgenoot die het Big Brother-huis binnenkomt is Lionel Blair, die op 85-jarige leeftijd meedeed aan Celebrity Big Brother UK. De 75-jarige Jerry MacDonald werd in 2008 derde in de 10e versie van de Amerikaanse serie.
- Julie Chen Moonves is de oudste Big Brother-host en heeft 19 jaar de Amerikaanse show gepresenteerd sinds de lancering in 2000.
- De langst durende ononderbroken televisie-uitzending van Big Brother duurde 8.763 uur. Dat was van 2 maart 2004 tot 1 maart 2005 in Duitsland.
- Een record van 202 miljoen stemmen werd uitgebracht in 1 uitzetting in Brazilië in maart van dit jaar.
- Dit jaar zijn 6 versies van Big Brother India in 6 verschillende regionale talen (Marathi, Tamil, Telugu, Hindi, Kannada, Malayalam) uitgezonden.
- Big Brother heeft 62,5 miljoen online volgers.
- Er zijn in totaal 7,3 miljard videoweergaven.
- 59 koppels ontmoetten elkaar in het huis.
- 5 huwelijken hebben plaatsgevonden binnen het huis.
- Er is 1 baby geboren in het Big Brother-huis; dit vond in 2005 plaats in Nederland.
- 12 kinderen zijn geboren uit romances van Big Brother.
- Naar schatting werden er 12.000 koffiekopjes voor eenmalig gebruik bespaard toen de productie van Big Brother VIP in Duitsland overschakelde naar herbruikbare bamboekopjes.
- Sinds de lancering is Big Brother verkocht aan 60 landen.